SiteLock

W Olsedach, Trokach i Wilnie

Naszą szkołę reprezentowało po pięć dziewcząt oraz chłopców z klas III gimnazjum i I liceum. Po trzynastogodzinnej podróży dojechaliśmy do Platelai, gdzie nocowaliśmy. Zostaliśmy serdecznie powitani przez przedstawicieli kadry nauczycielskiej i uczniów szkoły współpracującej z „Wazówną”.

W piątek spotkaliśmy się z merem powiatowego miasta Plunge. Po czym udaliśmy się do pałacu Ogińskiego oraz obejrzeliśmy jego bibliotekę. Tego dnia pojechaliśmy na piknik do Gimnazjum w Olsedach. Było to święto szkoły i z tej okazji mogliśmy posłuchać wystąpień żołnierzy NATO. Po części oficjalnej spędzaliśmy czas z naszymi litewskimi koleżankami i kolegami. Następnego dnia z samego rana wyruszyliśmy do Palangi. Tam obejrzeliśmy eksponaty w Muzeum Bursztynu. Pojechaliśmy do Kłajpedy. Stamtąd płynęliśmy promem do delfinarium. Będąc na Litwie, mogliśmy spróbować tradycyjnego dania, jakim są cepeliny. Odwiedziliśmy centrum handlowe "Akropolis".

14 maja udaliśmy się do Szawle. Znajduje się tam góra, licząca ponad 150 tyś. krzyży. Zostawiliśmy krzyż w intencji naszej szkoły oraz każdy w swojej własnej. Odwiedziliśmy także Muzeum Bałtów w Nacjiu oraz Muzeum Folkloru w Platelai. Wieczorem przyszedł czas, aby pożegnać się z uczniami partnerskiej szkoły. Spędziliśmy go siedząc przy ognisku i rozmawiając.

Pierwszym punktem poniedziałkowego programu było Muzeum Zimnej Wojny. Wyruszyliśmy do polskiej szkoły w Trokach, gdzie przekazaliśmy książki. Mieliśmy okazję obejrzeć, jak wyglądają klasy do języka polskiego za granicą. Po czym zwiedzaliśmy miejscowy zamek. Po dwóch godzinach dotarliśmy do Wilna, gdzie po zakwaterowaniu udaliśmy się na starówkę. Tam znalazł się również czas na zakup pamiątek. Ostatniego dnia naszej wycieczki zobaczyliśmy Ostrą Bramę, gdzie przed obrazem Matki Boskiej każdy z nas odmówił modlitwę we własnej intencji. Ostatnim punktem naszej wycieczki było odwiedzenie polskiego cmentarza na Rossie. Znajduje się tam grób matki Józefa Piłsudskiego oraz jego serce. Jako przedstawiciele „Wazówny” zapaliliśmy znicz i złożyliśmy bukiet kwiatów. Był to koniec naszej wycieczki. Nadszedł czas, aby wracać do Polski. Podczas dziesięciogodzinnej podróży pozytywnie wspominaliśmy miniony tydzień.

Współpraca z Gimnazjum im. Stanisława Narutowicza w Olsedach to dla nas niesamowita i niezapomniana przygoda. Mieliśmy okazję poznać ciekawe osoby, z którymi mamy nadzieję, że będziemy utrzymywać kontakt jak najdłużej. Udało nam się poznać litewską kulturę. Dzięki rozmowom z Litwinami mogliśmy podszkolić swoje umiejętności z języka angielskiego. Ponadto zacieśniliśmy relacje pomiędzy naszą dziesiątką. Mieliśmy możliwość, by lepiej się poznać i spędzić więcej czasu w swoim towarzystwie. Korzystna okazała się dla nas pogoda, gdyż przez cały nasz pobyt świeciło słońce. Udział w wycieczce był dla nas zdobyciem nowego doświadczenia. Z niecierpliwością oczekujemy na przyjazd nowych znajomych do naszego miasta. Mamy nadzieję, że to nie był ostatni nasz wyjazd podczas tej międzynarodowej współpracy szkół.

Opiekunowie wraz z uczniami dziękują za wsparcie finansowe Panu Staroście Andrzejowi Okrucińskiemu i Zarządowi Powiatu Golubsko-Dobrzyńskiego.